Audio compressor instellen
Audio compressor instellen
Dit artikel is onderdeel van de workshop audio mixen. Klik hier voor meer informatie
Als je al een tijdje aan het mixen bent zal je de audio compressor zeker niet ontgaan zijn. Compressors worden gebruikt in de opnamestudio, live on stage en in alle liedjes die je hoort op de radio. Ze zijn onmisbaar voor een goede audio mix. Ik zal je in dit artikel uitleggen wat een compressor precies doet en hoe je hem op de juiste manier kunt gebruiken. Dit betekent dus niet het klakkeloos neerzetten als een audio plugin zonder dat je weet wat je precies het doen bent. Gebruikt ze alleen als ze nodig zijn en stel ze op de juiste manier in.
Wat doet een audio compressor precies
Compressie van audio is een van de belangrijkste maar meest onderschatte technieken voor het mixen van audio. Het wordt gebruikt om pieken in het audio signaal naar een bepaald niveau af te zwakken. Simpel gezegd, als het geluidsniveau boven een grens uitkomt wordt het volume vanaf dat punt met een bepaalde verhouding zachter gemaakt. We nemen een zangeres als voorbeeld, in het couplet zingt ze redelijk zacht met weinig dynamiek. Nu gaat ze naar het refrein waar ze helemaal los gaat en flink wat harde uithalen heeft. Als een compressor juist is ingesteld zullen deze luide gedeeltes in volume worden afgezwakt. Zo heb je dus controle over de dynamiek van de stem van de zangeres. Geen uitschieters meer in de mix. Handig he, zo’n compressor? Nu alleen de juiste instellingen nog.
De compressor instellen
- Threshold
- Compressor Ratio
- Make up gain
- Attack
- Release
Ik zal kort uitleggen wat elke functies van een compressor precies inhoudt.
Threshold
Dit is de grens waarboven de compressie moet gaan werken. Alle audio dat boven dit niveau uitkomt zal worden gecomprimeerd volgens de instellingen.
Ratio
Dit is de intensiteit van de compressie. Kies je een ratio van 2:1 dan zal al het geluid wat met 8 dB boven de threshold uitkomt gehalveerd worden. Dit geluid zal dus 4 dB zachter uit de compressor komen. Kies je een ratio van 4:1 zal het geluid 6 dB zachter zijn. Een compressor met een ratio van 1:oneindig is een limiter.
Make up gain
Dit is om het geluid weer op hetzelfde geluidsniveau te brengen. Heb je een een ratio van 3:1 gebruikt met een gemiddeld geluidsniveau boven de threshold van 9 dB. Dan zou je met de make up gain 6 dB moeten corrigeren. Het gemiddelde is immers met 6 dB zachter geworden.
Attack
Dit is de snelheid waarin de compressor moet gaan werken. Stel je een snelle attack in, dan zal de audio wat boven de threshold uitkomt heel snel gecomprimeerd worden. Zo zal een percussief geluid, bijvoorbeeld een snaredrum, zijn punch kwijtraken. Met een langzame attack zal de punch er in blijven. Probeer maar uit.
Release
Dit is het tegenovergestelde van de attack. Dus de snelheid waarmee de compressor stopt. Ook hiermee kan je veel experimenteren en je zal horen dat je de instrumenten van de audio mix een bepaald karakter kan geven. Als je een geluid meer sustain (langer geluid) wil geven zal de compressor een snelle release tijd moeten hebben.
Hier onder volgen een aantal compressorinstellingen
Bas instrumenten
- Ratio van 4:1 tot 8:1
- Attack: langzaam
- Release:langzaam
Instrumenten meer sustain geven
- Ratio van 8:1
- Attack: snel
- Release: snel
Volume afvlakken / middelen
- Ratio van 2:1 tot 4:1
- Attack: gemiddeld
- Release: gemiddeld
Deze instelling gebruik je bij audio met constante langzame fluctuaties in het volume en zou gepast zijn voor vocalen in muziek of een voice-over. Als de intensiteit van het volume sterk varieert, dan zet je de ratio hoger of de verlaag je de threshold tot er geen fluctuaties in het volume van het audio signaal hoorbaar zijn.
Drums en percussie
- Ratio van 12:1
- Attack: snel
- Release: snel tot gemiddeld
Je zou dit gebruiken om het geluidsniveau te maximaliseren voordat het opgenomen wordt, zo kan je met een hogere gain instelling van de voorversterker opnemen. Gebruik deze instelling alleen op percussieve instrumenten zoals een djembe, kick, snare of piano.
Een side chain op de compressor instellen
Het gebruik van een side chain op een compressor wordt tegenwoordig heel vaak gebruikt. Zo wordt het zogenaamde pompende effect gecreëerd in een dance track. De compressor gaat aan als hij getriggerd wordt door de kick drum. Zo werkt het en het is eigenlijk best simpel: Je stuurt het signaal van een kick naar bijvoorbeeld audio bus 1. Je maakt een groepje van een aantal instrumenten waarop je het pompende effect wilt toepassen door ze naar bus 2 te sturen. Op bus 2 zet je een compressor en laat hierop bus 1 (met de kick) als side chain binnenkomen. Nu kan je met de threshold, ratio, attack en release de compressor instellen. Je zou het effect bijvoorbeeld laag in kunnen stellen door de threshold wat hoger te zetten. Wil je hem laten pompen, dan zet je de compressor met een lage threshold en een hoge ratio.
Wil je meer weten? Neem dan nu een cursus audio mixen waarin alle belangrijke aspecten van een goede mix aan bod komen. Na afloop van de cursus weet je precies wat je doet en zal je het optimale uit je mix halen.
ing. Marcel van Ling
Producer / Audio Engineer