Audio mastering is belangrijk
Waarom Audio mastering?
Audio mastering is nodig om een mix beter te laten klinken. Je kan het vergelijken met photoshop. Een foto wordt met behulp van effecten bewerkt zodat het een frisser en / of warmer uiterlijk krijgt. Bijvoorbeeld met “motion blur” of een “warming filter”. Met audio is dit precies hetzelfde. De audio mastering technicus controleert de mix op fouten en bewerkt deze zo, dat het voor commerciële doeleinden geschikt is.
De mix technicus van de opnamestudio moet letten op
Waar moet de technicus of audio producer van de opnamestudio op letten tijdens het exporteren / bouncen naar een stereo bestand? Hij moet zorgen dat alle instrumenten op de verschillende audio sporen die naar de stereo bus gaan niet oversturen en gedefinieerd van elkaar gescheiden zijn. Op de stereo bus mag geen limiter, compressor, equalizer of reverb staan. Ook moet de getransporteerde stereo track een headroom hebben van tussen de -3 en -6 dB. Op deze manier heeft de mastering technicus de ruimte en controle over de dynamiek. De dynamiek is de verhouding tussen de harde en zachte stukken van het volume. Hoe hoger de dynamiek, hoe groter de volume fluctuaties in de audio zijn.
Wat doet de audio mastering technicus?
De audio mastering technicus heeft de mix gekregen en beluisterd maar hoort nog fouten in de mix. De mix moet verbeterd worden door de technicus / producer van de opnamestudio. Na de correctie van de mix technicus en extra controle van de audio mastering technicus wordt het volume van de mix op het juiste niveau gebracht. Dit doet hij met behulp van een maximizer. Als hij goed is doet hij dit op een manier zonder dat er lelijke bijgeluiden in de audio ontstaan. Het sublaag van audio gaat snel clippen (oversturen) en geeft een verstoring in het mid en hoog. Het is dus belangrijk dat hij hier aandacht aan besteedt. Ook moet de dynamiek van de audio prettig klinken en zo veel mogelijk behouden blijven. Als hij de master te hard zou maximaliseren dan zou er een pompend effect kunnen ontstaan. Ook het karakter van het liedje zal verloren gaan in verband met de vermindering van de dynamiek.
Nu hij het geluidsniveau van de mix op een niveau heeft gebracht wat acceptabel is gaat hij de balans van het frequentiespectrum beluisteren. Zit er teveel energie in het laag? Klinkt de mix te dun, modderig of te scherp? Aan de hand van audio voorbeelden zal de technicus de balans van de master zo instellen dat het prettig in de oren klinkt en niet onbelangrijk, op veel audiobronnen goed zal klinken. Dit gaat soms ten koste van het laag. Als er veel laag in de audio mix zit, wat erg vaak gebeurt, zal het in veel huiskamers modderig klinken. Het is dus belangrijk dat de balans tussen de hoge en lage frequenties klopt.
De mix heeft eindelijk de balans gekregen en nu zal de mastering technicus de dynamiek gaan beoordelen. Hij kan het karakter van de mix aanpassen door een multiband compressor te gebruiken. Dit is een techniek waarbij er meerdere compressors gebruikt worden, verdeeld over het frequentiespectrum. Denk maar aan een compressor voor het gebied van 16 tot 120 Hz, een voor 120 tot 1000 Hz, een voor 1 tot 10 kHz en een voor 10 tot 20 kHz. Zo heeft hij controle over de dynamiek van de verschillende frequentiebanden.
Na het gebruik van de multibandcompressor zal hij nog aandacht besteden aan het stereobeeld van de mix. Soms klinkt een mix lekkerder als het hoog, bijvoorbeeld alles boven de 8 kHz, wat meer uit het midden gehaald wordt. En het laag juist meer uit het midden komt. Ook zal hij beoordelen of het toevoegen van galm (reverb) de mix positief zal beïnvloeden. Soms is dit noodzakelijk om de mix aan elkaar te lijmen. Als laatste zou hij nog harmonische boventonen aan de master toe kunnen voegen om het totaal op te frissen en een voller geheel te verkrijgen.
Als de mastering technicus goed is zal hij een dag wachten met het versturen van de audio master naar de opdrachtgever en hem nogmaals beluisteren. Met frisse oren zal hij nog kleine aanpassingen doen om een perfect eindresultaat te krijgen.
Samenvatting
Samenvattend past een audio mastering technicus de volgende technieken toe:
- Controleren van de mix
- Maximaliseren om het geluidsniveau op een acceptabel niveau te brengen
- Verkrijgen van de juiste balans tussen hoog en laag met behulp van een equalizer
- Toepassen van multiband compressie om het karakter van de dynamiek aan te passen
- Stereobeeld aanpassen
- Zonodig toevoegen van galm (reverb)
- Toevoegen van harmonische boventonen
- Nacontrole de volgende dag
Wees er wel van bewust dat als een mix goed is, de mastering technicus weinig zal toepassen. Hij zal bewust een keuze moeten maken of het nodig is om bepaalde technieken toe te passen. Less is more!
ing. Marcel van Ling
Producer / Audio Engineer