Gehoor oefeningen voor audio mastering en mix technieken
Gehoor oefeningen voor audio engineering
Lees ook even dit, over de cursus audio mixen.
Of je nu een eigen opnamestudio wilt beginnen, een DJ bent, je wilt specialiseren in audio mastering of gewoon als hobby je eigen muziek wilt uitmixen. Het kan nooit kwaad om je oren te trainen. Zo kan je snel fouten herkennen en opsporen in de audio die je aan het mixen of masteren bent. Een audio mastering engineer heeft dezelfde gehoortraining nodig als een muziek producer of mixing engineer maar een mastering engineer is een expert in het verbeteren van de complete audio mix en een mixing engineer is expert in het verbeteren en het samenvoegen van de individuele elementen die de mix een vloeiend geheel maken.
Je zult je misschien afvragen, “Is het eigenlijk wel mogelijk om je gehoor te trainen?” Jazeker, je gehoor trainen is eigenlijk niets anders dan je geheugen trainen omdat het herkennen van geluid aangeleerd kan worden. Hoe meer geluiden je hoort en er een waarde aan geeft, hoe meer je leert en beter wordt in het herkennen en ontdekken van foutjes in een mix. Maak gebruik van passieve en actieve gehoortraining.
– Passieve gehoortraining doe je heel de dag. Luister naar de speakers in je auto, de brommer die voorbij rijdt (wat voor boventonen heeft die, kan je die horen?), vogels die fluiten, enz. Neem het allemaal in je op.
– Actieve gehoortraining is dat je er voor gaat zitten en je kiest trainingen uit die je gehoor aanzienlijk zullen verbeteren om zo die audio mastering of mixing expert te worden.
De volgende opdrachten helpen je gehoor te trainen. Blijf deze gehooroefeningen regelmatig herhalen en je zal zien dat je steeds beter wordt in het herkennen van toonhoogtes (absoluut gehoor) en het ontdekken welke frequenties in de audio-opname storend klinken of problemen geven in de mix. Eenmaal gouden oortjes, altijd gouden oortjes. Maar blijf ze trainen.
Gehoor oefening 1: Telefoon apps als gehoortraining voor een absoluut gehoor
Er zijn behoorlijk wat telefoonapplicaties te downloaden. Typ maar in “golden ears” in Google Play en je zal er wel een paar tegenkomen. Sommige tegen betaling en sommige gratis. Ik gebruik altijd de app “Pitch Improver Lite”. Deze app helpt je enorm met het creëren van een absoluut gehoor. Je begint makkelijk, met 2 verschillende tonen welke van octaaf kunnen wisselen. Je hoort een toon en moet aangeven welke het is. Als je ze 20 keer foutloos doet, komt er een toon bij. Je staat er van te kijken hoe snel je je gehoor hiermee kan trainen. Helaas is deze niet voor de iphone te downloaden.
Gehoor oefening 2:
Leer frequenties herkennen en train je absoluut gehoor. Deze oefening verbeterd het herkennen van de frequentiehoogtes en is erg belangrijk. Als je erg goed bent kan je met je ogen dicht de frequentie en/of de toonhoogtes benoemen. Je begint deze oefening niet met individuele tonen maar met roze ruis (pink noise). Luister steeds naar 1/3 octaaf van een equalizer en raad het frequentiegebied dat je hoort. Als je er goed in bent geworden, stap dan over op muziek. Het herkennen van het frequentiegebied van1/2 tot 1/3 octaaf is wat je nodig hebt om snel en efficiënt te werken aan een audio master. Schrik niet want in het begin zal het niet makkelijk zijn. Je wordt er echt beter in.
Gehoor oefening 3: Leer de effecten van kleinere bandbreedtes horen
Er zijn talloze speakers die een kleinen bandbreedte hebben. Denk maar aan de speakers van je laptop of je smartphone. Vocalen klinken erg dun op deze speakers maar omdat je gehoor er de
missende harmonische frequenties aan toevoegt, zal het in veel gevallen niet eens zo veel opvallen. Hier maak je als mastering engineer gebruik van. Je kan bijvoorbeeld meer laag weglaten om zo het intrinsieke volume zo hoog mogelijk te krijgen. Maar houd er rekening mee dat een volle bandbreedte beter klinkt.
De meeste informatie van muziek is aanwezig in het middengebied (midrange) maar een bandbreedte van 5 kHz haalt wel de helderheid en het leven uit het geluid. Oefen de effecten van het verkleinen van bandbreedtes door een highpass en lowpass filter toe te passen op verschillende instrumenten.
Gehoor oefening 4: Leer “comb filtering” te herkennen
Als geluid opgenomen wordt door twee exact dezelfde microfoons die een stuk van elkaar afstaan en de opname mono zal worden afgespeeld kan er comb filtering ontstaan (vrij vertaald is het kam filteren). Denk maar aan het “flanger effect” wat je soms op de audio van een gitaar zet. Dit zou je horen als een van de twee microfoons dichter of verder van de bron wordt gezet en dan weer terug. Er ontstaan faseverschillen tussen de twee geluidsgolven. De ene positieve golf zal de andere negatieve golf neutraliseren en je zal dan minder geluid horen (in theorie geen geluid dus).
Dit probleem komt ook voor als je in een ruimte opneemt met een slechte akoestiek en een verkeerde microfoonplaatsing. Reflecties kunnen het directe geluid nadelig beïnvloeden en dit zal de kwaliteit van bijvoorbeeld een zangopname sterk doen afnemen.
Wil je meer weten? Neem dan nu een cursus audio mixen waarin alle belangrijke aspecten van een goede mix aan bod komen. Na afloop van de cursus weet je precies wat je doet en zal je het optimale uit je mix halen.
ing. Marcel van Ling
Producer / Audio Engineer